vrijdag 21 januari 2011

10/11 December, Voorbereidingsweekend

Je bent uitgekozen om voor je school als ambassadeur met Edukans mee te gaan naar Ethiopië, om te kijken en leren hoe jongeren daar leven. Maar met wie ga je dat doen? Met wat voor mensen ga je de halve wereld over reizen? Ik kan niet ontkennen dat ik het toch best spannend vind.

Going Globallers 2011, groep 3
Het moment dat ik voor het eerst mijn mede Going Globallers ontmoet. Ik heb geen enkel idee wat me te wachten staat, wat ik van alles moet verwachten. Ik zie allemaal onbekende gezichten en ik probeer wat eerste indrukken te creëren. Eigenlijk probeert iedereen zo snel mogelijk een beetje contact te leggen en een praatje te maken.

Er moet een beetje kennis gemaakt worden. Iedereen was daarom, net als ik zelf, thuis druk bezig geweest een shirt te maken met daarop een rebus van zijn of haar naam. Iedereen probeert zo de namen van alle anderen te ontraadselen; ‘Hé, jij, mag ik jou rebus zien? Bedankt, Eline!’

Na de namen van iedereen te hebben is het natuurlijk nog de kunst om de juiste naam bij de juiste persoon te onthouden. Daarom gaan we ‘Ethiopisch liften’ – het is een soort klapspel op zo snel mogelijk ieders naam te onthouden.

We kregen vele verschillende workshops, waaronder een workshop over ‘kinderrechten’. Dit is het thema waar we ons in Ethiopië vooral mee bezig gaan houden. Ieder kind heeft namelijk rechten, een paar rechten zijn bijvoorbeeld; het recht op onderwijs, recht op gezondheidszorg, recht op genoeg eten en drinken etc. Voor ons zijn dit heel ‘basic’ dingen die heel vanzelfsprekend zijn voor ons. Maar zo vanzelfsprekend is dat eigenlijk helemaal niet, en zijn vele kinderen die dat nog niet eens hebben.

Er zijn in totaal 54 leerlingen die mee doen, die leerlingen zijn onderverdeeld in 3 groepen van 18  mensen. Die 3 groepen gaan allemaal naar een andere plaats in Ethiopië. Ik zit in groep 3, wij gaan naar Alem Ketema in North Shewa (Amhara). In die groep zijn we ook nog weer onderverdeeld in 3 subgroepjes van 6 personen. Per dag heeft een ander groepje de taak om een dagverslag te maken. In je groepje zitten 2 fotografen, 2 schrijvers en 2 mensen die voor de camera presenteren. Ik heb te horen gekregen dat ik foto’s mag maken (JEEJ!) wat ik echt super tof vind.

Na 2 dagen fulltime met de groep te zitten leer je elkaar sneller kennen dan verwacht. Kortom, het was echt een top weekend! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten